תיאור המוצר או השירות בכתיבת תוכניות עסקיות
אחד הפרקים היותר שיווקיים בכתיבת תוכניות עסקיות הוא הפרק המתאר את המוצר או השירות אותם העסק מציע. קיימים מספר דגשים אליהם יש לשים לב במהלך כתיבת פרק זה בתוכנית עסקית:
• תיאור המוצר או השירות יעשה מנקודת מבטו של הלקוח ולא מנקודת מבטו של היזם
• אין להפריז - הפרזה תביא לירידה במהימנות ותחושה שהנחות הבסיס אינן מבוססות על נתונים אלא על התלהבות היזם הנוטה להיות אופטימי יתר על המידה
• יש להתמקד בנקודות החשובות במיזם. בהכנת תכניות עסקיות, יזמים נוטים לעתים קרובות להתלהב התלהבות יתר מהמיזם אותו הם מציעים ולראות כל נקודה ונקודה - כנקודה מרכזית וקריטית בתיאור המוצר או השירות.
דרך פתרון אחת אפשרית, רצויה ומומלצת היא להשתמש בכמה שיותר חוות דעת חיצוניות ולקבל מספר רב של משובים אובייקטיבים ביחס למוצר שירות והתוכנית העסקית המייצגת אותה - גם בנוגע לשאלה מהן הנקודות המרכזיות והקריטיות לתיאור המוצר שירות.
נקודות אותן יש לכלול בתאור המוצר שירות
בעת הכנת תוכנית עסקית, בפרק על תיאור המוצר שירות, יש להקפיד ולפרט את הנקודות הבאות - אם הן רלוונטיות לעסק שבגינו נכתבה התוכנית העסקית:
• סקירת השירות או המוצר מנקודת מבטו של הלקוח
• פירוט הצורך במוצר או השירות ופירוט כיצד המוצר או השירות עונים על הצורך הזה
• תיאור המאפיינים הייחודיים למוצר שירות אם הם קיימים
• תיאור האתר - אם קיים אחד כזה, ובמידה וקיים - רצוי לצרף תמונה של דף הבית
• תיאור קצר של הטכנולוגיה העומדת מאחורי המוצר - במידה ומדובר במוצר טכנולוגי
• תיאור הדרכים המשמשות להגנה על המוצר והטכנולוגיה העומדת מאחוריו - כגון הגנה על זכויות יוצרים באמצעות הוצאת פטנט, שימוש בסיסמה או שימוש בכרטיס מזהה.
• אופן ייצור המוצר - בתוכניות עסקיות שלהן זה נוגע, קרי - קיום מוצר אותו יש לייצר
• רצוי לכלול בתכנית עסקית גם את אופן השימוש במוצר
• מיתוגו של המוצר שירות
• עלותו של המוצר לצרכן
באתר המספק מידע שימושי אודות תוכנית עסקית
אורי וין עובד בחברת שנטיפי המתמחה ב השכרת ציוד לאירועים והמעמידה לרשות לקוחותיה מגוון רחב של ציוד לאירועים. ניתן להכנס לקטלוג המוצרים שבאתר החברה בכדי לצפות בציוד לאירועים אותו ניתן לשכור.